„Robimy wszystko, żeby sobie poradził w przyszłości". Terapia dla dzieci w spektrum autyzmu. - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

„Robimy wszystko, żeby sobie poradził w przyszłości". Terapia dla dzieci w spektrum autyzmu.

„Robimy wszystko, żeby sobie poradził w przyszłości". Terapia dla dzieci w spektrum autyzmu.

Autor zdjęcia/źródło: mat. Fundacji Synapsis

Autyzm wpływa na całokształt funkcjonowania dziecka – jego sposób komunikacji, relacje społeczne oraz zachowanie. Wczesna diagnoza i odpowiednio dobrane metody terapeutyczne mogą znacząco poprawić jakość życia dzieci w spektrum autyzmu. W trakcie i po zakończeniu terapii następuje wiele pozytywnych zmian, które wpływają na codzienne funkcjonowanie dziecka.

Skuteczność terapii najszybciej zauważają rodzice. Swoimi obserwacjami dzielą się mamy dzieci uczęszczających na zajęcia do Centrum Diagnostyki i Terapii Małych Dzieci Fundacji SYNAPSIS.

DZIECKO lepiej się komunikuje

Jednym z najważniejszych obszarów, w którym widoczne są postępy terapii, jest komunikacja. Dzieci uczą się lepiej wyrażać swoje potrzeby i emocje, zarówno werbalnie, jak i niewerbalnie.

„W ramach terapii prowadzonej w Fundacji zaczęliśmy porozumiewać się z Kazikiem za pomocą książki komunikacyjnej. Ona nas w zasadzie uratowała.”

„My z Marcelą porozumiewamy się na różne sposoby, także za pomocą gestów oraz oprogramowania do komunikacji na tablecie, gdyż ilość potrzebnych słów się zwiększyła”.

U dziecka następuje progres i jedne narzędzia są zastępowane innymi, bardziej rozbudowanymi.

Dzięki terapiom logopedycznym oraz metodom wspomagającym komunikację, dzieci w spektrum autyzmu mogą zyskać większą pewność siebie w nawiązywaniu rozmów i reagowaniu na otoczenie. Lepsze rozumienie mowy oraz instrukcji sprawiają, że dziecko łatwiej radzi sobie w codziennych sytuacjach.

DZIECKO lepiej funkcjonuje społecznie

Naturalnie, wraz z poprawą komunikacji rozwijają się u dziecka umiejętności społeczne. Terapia pomaga w nawiązywaniu relacji i właściwym rozpoznawaniu emocji innych ludzi. Pojawia się rozumienie zasad interakcji i współpracy. Dzieci chętniej angażują się w zabawy grupowe i budują więzi z rówieśnikami, co często sprawiało im dużą trudność.

Dzięki terapii otworzyły się różne furtki związane z elastycznością czy nawiązywaniem relacji – podkreśla mama Marceli. Córka świetnie zaczęła odczytywać emocje, ale także pokazywać swoje uczucia. Nie używa już krzyku i pisków do ich przekazywania. Potrafi zakomunikować, że jest smutna albo zadowolona. Ogromnie nas też cieszy, że Marcela zrobiła duże postępy w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami, także neurotypowymi.

DZIECKO uczy się kontrolować swoje zachowanie

Kolejnym istotnym obszarem jest kontrola emocji i zachowania. Dzieci, które wcześniej miały trudności z radzeniem sobie ze stresem, zmianami czy frustracją, dzięki terapii mogą lepiej regulować swoje emocje. Stopniowo ograniczane są tzw. zachowania trudne, takie jak agresja czy autoagresja, a w ich miejsce pojawia się większa elastyczność i zdolność do adaptacji w nowych sytuacjach.

Kazik dzięki terapii mniej się denerwuje, bo świat zaczyna być dla niego bardziej zrozumiały – zauważa mama chłopca. Syn reagował bardzo emocjonalnie na nowych ludzi i na nowe miejsca, teraz jest spokojniejszy. Spokój, umiejętność adaptacji, pewność siebie – to wszystko wpływa na większą samodzielność i niezależność dziecka.

DZIECKO łatwiej się koncentruje

Wiele dzieci w spektrum autyzmu doświadcza również trudności w nauce i koncentracji. Dzięki odpowiednim metodom terapeutycznym możliwe jest stopniowe zwiększanie ich zdolności poznawczych. Dzieci uczą się lepszego skupienia uwagi, rozwijają umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego i zyskują większą motywację do nauki. Te zmiany są szczególnie istotne w obszarze edukacji i integracji z rówieśnikami w środowisku szkolnym.

DZIECKO radzi sobie z sensoryką

Nie można pominąć także kwestii integracji sensorycznej, która często jest wyzwaniem dla dzieci
w spektrum autyzmu. Nadwrażliwość na dźwięki, światło czy dotyk mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie. Terapia pomaga dziecku lepiej tolerować bodźce zewnętrzne, a także poprawia koordynację ruchową i zdolności manualne. W efekcie dziecko czuje się bardziej komfortowo
w otaczającym je świecie.

Podsumowując

Każda z opisanych zmian przyczynia się do poprawy jakości życia dziecka oraz jego rodziny. Proces terapeutyczny wymaga czasu, cierpliwości i systematyczności, ale nawet najmniejsze postępy mają ogromne znaczenie. Ważne jest, aby terapia była dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka i uwzględniała jego predyspozycje oraz trudności. Dzięki odpowiedniemu wsparciu dzieci w spektrum autyzmu mogą rozwijać się, zdobywać nowe umiejętności i lepiej funkcjonować
w społeczeństwie.

Przekaż 1,5% podatku na terapię dla dzieci w spektrum autyzmu w Fundacji SYNAPSIS!

 KRS 0000 045 919

https://1procent.synapsis.org.pl